Türk Sanat Müziği Makamları


Türk müziğinin bileşik makamlarındandır yani birden fazla basit makamdan oluşur. En eski makamlardan biri olmakla birlikte, özellikle son bir buçuk iki asırda çok rağbet görmüştür. Türk müziğinin koyu hüzün arzeden makamlarından biri olan bu makamın karar perdesi segahtır. Bugün artık örneği kalmamış hüzzam-ı kadim ve hüzzam-ı rumi makamları ile az da olsa kullanılan hüzzam-ı cedid gibi değişik hüzzam makamları da vardır.

Hüzzam makamının karar(durak) perdesinin segah(si bemol) olduğu yukarda belirtilmişti. Zaten, iki üç perde dışında, makam olarak ta segah'a çok yakındır.

Segah makamına çok yakın olan hüzzam makamı, karakter olarak melonkolik lirizmi en güzel anlatan(bu yüzden de malesef çok yıpratılmış) bir dizi ve seyre
sahiptir.






Bu makamdan besteler:
Sesimde şarkısı aşkın, figan olup gidiyor (Selahattin İnal)
Akşam dönüşü geçtim o esrarlı bağından (Marko Çolakoğlu)
Ömrüm seni sevmekle nihayet bulacaktır (Yesârî Âsım Arsoy)

Seni, sesini, gözlerinin rengini unutabilsem (Sadi Hoşses)
Aylar yıllar geçti yok senden bir haber (Şekip Ayhan Özışık)
Devâ bulmayacak mı kalbimdeki bu yara (Zeki Müren)
Geçip gitme yanımdan ne olur eller gibi (Erdoğan Berker)
Endamının hayalim gözlerimden silemem (Bimen Şen)
Hayat budur sevgilim geçenler unutulur (Hüseyin Mayadağ)

Hasta kalbimde yanan derdi niçin anlamadın (Kaptanzâde Ali Rıza Bey)
Bin hüzün çöktü yine gönlüme akşamla benim (Sadettin Kaynak)
Böyle mi esecekti son günümde bu rüzgar (Teoman Alpay)
Sen sanki baharın gülüsün şen çiçeğimsin (Musa Süreyya Bey)

Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım ( Selahattin Pınar)
Zamanla belki geçer bu aşk da hicran da (Yesârî Âsım Arsoy)

Akşamın olduğu yerde bekle diyorsun, gelmiyorsun (Avni Anıl)
Yanıyor mu yeşil köşkün lambası (İstanbul Türküsü, Anonim)
Bir sen kaldın içimde bir de o hatıralar (İrfan Özbakır)

Yorumlar

Popüler Yayınlar